همه‌ی انسان‌ها در آرزوی داشتن یک ارتباط عمیق عاطفی هستند که در سایه‌ی آرامش آن، بتوانند به رویاهای زیبای خود رنگ واقعیت ببخشند. دکتر گری چاپمن می‌گوید: “آرزوی عشق رمانتیک، ریشه‌های عمیقی در ساختار روانی ما دارد.” بنابراین تمامی انسان‌های سالم به برقراری چنین ارتباطی نیاز دارند. اما این تنها یک آرزو و پیش‌بینی است و اکثر ما وقتی وارد یک ارتباط می‌شویم، تمامی آرزوها را نقش بر آب می‌بینیم و این شکست می‌تواند ساختار روانی ما را متزلزل کند. برای بسیاری از افراد این شکست بارها و بارها تکرار می شود اما هیچگاه به دنبال علت اصلی این شکست‌ها نمی‌روند.

یکی از مسائل بسیار مهم در بحث ارتباط عاطفی، مبحث مخزن عاطفی است. مخزن عاطفی جایگاهی است که انسان با محبت کردن و محبت شدن آن را پر می‌کند. این مخزن در صورت خالی بودن، انسان را مجبور به برقراری ارتباط و تأمین کردن نیاز عاطفی می‌کشاند و در صورت پر نشدن مخزن در یک رابطه، به دنبال رابطه‌ای دیگر می‌رویم.

انسان‌ها با همان زبان عشق خودشان به دیگران عشق می‌ورزند؛ بی‌خبر از اینکه هر انسانی زبان عشق متفاوتی دارد. به همین علت است که یک ارتباط علاوه بر یک شروع زیبا و رمانتیک پس از مدتی به جنگ و دعوا تبدیل می‌شود و هر دو طرف از علت آن بی‌خبرند. پس بهتر است برای داشتن روابطی پایدارتر، با زبان‌های مختلف عشق آشنایی پیدا کنیم. دکتر چاپمن یک دسته‌بندی کلی برای زبان‌های عشق درست کرده که در ادامه قصد معرفی آن‌ها را داریم.

کلام تأییدآمیز

دقیقاً به معنای تأیید و تشویق کردن نکات و جنبه‌های مثبت شخصیتی و رفتاری طرف مقابل است. بسیاری از ما به طور غیر ارادی در ارتباطمان فقط به دنبال نقاط ضعف طرف مقابل هستیم و به جای تأیید و تشویق، از سرکوفت زدن و کندن زخم‌های کهنه‌ی یکدیگر لذت می‌بریم. درصورتی‌که اگر بدانیم کلام تأییدآمیز چه معجزه‌ای می‌توند در زندگی ما داشته باشد، همیشه به دنبال علتی برای تأیید و تشویق طرف مقابلمان می‌گردیم. برای انسان‌هایی که زبان عشقشان کلام تأییدآمیز است، شنیدن جنبه‌های مثبت شخصیت، قدرشناسی و تأیید شدن حیاتی‌ترین نیاز عاطفی است.

وقت گذاشتن برای یکدیگر

بسیاری از افراد فکر می‌کنند همین که در کنار یکدیگر باشند، نیاز وقت گذاشتن برای یکدیگر را برآورده می‌سازند؛ در حالی که برآورده کردن این نیاز خود نیازمند توجه و تمرکز کامل می‌باشد. افرادی که زبان عشقشان وقت گذاشتن است، نیازمند وقت گذاشتن به صورت متمرکز هستند. آن‌ها نیاز دارند طرف مقابلشان با آن‌ها به پیاده‌روی و خرید برود و وقتی صحبت می‌کنند طرفشان در چشمان آن‌ها نگاه کند و به حرف‌هایشان به طور کامل و باتوجه مستمر گوش فرا دهد.

دریافت هدیه

هدیه خریدن و هدیه گرفتن راه ابراز علاقه از سوی این گونه افراد است. این افراد دوست دارند از طرف مقابلشان هدیه دریافت کنند، اما نکته‌ی جالب اینجاست که معمولاً ارزش مالی هدایا برای آن‌ها بی‌اهمیت است و صرف خرید هدیه به آن‌ها احساس محبوب بودن می‌بخشد.

خدمت به یکدیگر

این‌گونه افراد از خدمت کردن طرف مقابلشان به عشق آن‌ها پی می‌برند. انجام دادن کارهای عقب افتاده، ظرف شستن، جارو کردن، لباس شستن و خرید کردن می‌تواند نمونه‌های بارزی برای ابراز محبت به این‌گونه افراد باشد.

تماس فیزیکی

برقراری ارتباط لمسی، ارتباط زناشویی، نوازش و در آغوش گرفتن، زیباترین احساس را در این دسته از افراد به وجود می‌آورد. این افراد بسیار احساساتی هستند و عشق خود را از طریق رابطه‌ی فیزیکی منتقل می‌کنند.

شما یا شریک زندگیتان تا چه اندازه از این زبان‌های عشق استفاده می‌کنید و کدام یک برای شما مهم‌تر است؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توضیحات کلینیک

آدرس: پاسداران، خیابان دولت، بین محسنیان و اختیاریه جنوبی، ساختمان سینا، طبقه 4، واحد 15

تلفن: 40221959-021 | 40221981-021

همراه: 09201209443

ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه  10 الی 22

RSS
Follow by Email
Facebook
Instagram