اختلال افسردگی

اختلال افسردگی چیست؟

اختلال افسردگی با ناراحتی به اندازه کافی شدید و یا به اندازه کافی مداوم برای مداخله در عملکرد و اغلب با کاهش علاقه یا لذت از فعالیت‌ها مشخص می‌شوند. علت دقیق آن ناشناخته است، اما احتمالاً شامل وراثت، تغییر در سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی، تغییر عملکرد عصبی و غدد درون‌ریز و عوامل روانی-اجتماعی است. تشخیص این اختلال مبتنی بر تاریخچه است. درمان معمولاً شامل داروها، روان درمانی، یا هر دو است.

اصطلاح افسردگی اغلب برای اشاره به هر یک از چندین اختلال افسردگی به کار می‌رود. برخی از آن‌ها در دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسخه پنجم (DSM-5) با علائم خاص طبقه بندی می شوند:

• اختلال افسردگی اساسی (که اغلب به آن افسردگی اساسی گفته می شود)
  • اختلال افسردگی مداوم (بیماری پریشی)
  • دیگر اختلال افسردگی مشخص یا نا مشخص

بقیه بر اساس علت طبقه بندی می شوند:

• اختلال افسردگی دیسفوریک قبل از قاعدگی
  • اختلال افسردگی به دلیل وضعیت پزشکی دیگر
  • اختلال افسردگی ناشی از مواد / دارو

زمان بروز اختلال افسردگی (onset)

اختلالات افسردگی در هر سنی رخ میدهد اما به طور معمول در اواسط نوجوانی، ۲۰ سالگی یا ۳۰ سالگی بروز می‌کند. در مراقبت‎های اولیه، تقریباً ۳۰٪ از بیماران علائم افسردگی را گزارش می‌کنند ، اما کمتر از ۱۰٪ افسردگی عمده دارند.

انواع اختلالات افسردگی چیستند و چه علائمی دارند؟
حتما بخوانید

ریشه ی اختلال افسردگی

علت دقیق اختلالات افسردگی ناشناخته است ، اما عوامل ژنتیکی و محیطی در آن نقش دارند.

وراثت تقریباً نیمی از علل را تشکیل می‌دهد. بنابراین، افسردگی در بین بستگان درجه یک بیماران افسرده شایع‌تر است ، و همبستگی بین دوقلوهای یکسان زیاد است. همچنین، عوامل ژنتیکی احتمالاً در ایجاد پاسخ‌های افسردگی در برابر عوارض جانبی تأثیر می‌گذارند.

نظریه‌های دیگر بر تغییر در سطح انتقال‌دهنده عصبی‌، از جمله تنظیم غیرطبیعی کولینرژیک ، کاتکول آمینرژیک (نورآدرنرژیک یا دوپامینرژیک) ، گلوتاماتژیک و سروتونرژیک (۵-هیدروکسی تریپتامین) تمرکز دارند. اختلال در تنظیم عصبی ممکن است یک عامل مهم باشد ، با تأکید ویژه بر ۳ محور: هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال ، هیپوتالاموس-هیپوفیز-تیروئید و هورمون رشد.

افرادی که یک دوره افسردگی اساسی داشته‌اند در معرض خطر بیشتر قسمت‌های بعدی هستند. افرادی که مقاومت کمتری دارند و یا تمایلات اضطرابی دارند، ممکن است بیشتر دچار اختلال افسردگی شوند. چنین افرادی اغلب مهارت‌های اجتماعی برای سازگاری با فشارهای زندگی ایجاد نمی‌کنند. افسردگی همچنین ممکن است در افراد دارای اختلالات روانی دیگر ایجاد شود.

زنان در معرض خطر بیشتری هستند، اما هیچ نظریه‌ای دلیل این امر را توضیح نمی‌دهد.

عوامل احتمالی شامل موارد زیر است:
  • قرار گرفتن در معرض استرس‌های روزانه
  • مقادیر بالاتر مونوآمین اکسیداز (آنزیمی که باعث کاهش انتقال‌دهنده‌های عصبی برای خلق و خوی مهم می شود)
  • میزان بیشتر اختلال عملکرد تیروئید
  • تغییرات غدد درون ریز که با قاعدگی و یائسگی رخ می دهد

در افسردگی از شروع زایمان، علائم در دوران بارداری یا در ۴ هفته بعد از زایمان ایجاد می شود (افسردگی پس از زایمان). تغییرات غدد درون ریز دخیل است ، اما علت خاص ناشناخته است.

در اختلال عاطفی فصلی، علائم در یک الگوی فصلی شکل می‌گیرد، به طور معمول در پاییز یا زمستان. این اختلال در آب و هوایی با زمستان های طولانی یا شدید رخ می دهد.

علائم افسردگی یا اختلالات ممکن است همراه با اختلالات جسمی مختلف، از جمله اختلالات تیروئید، اختلالات غده فوق کلیه، تومورهای خوش‌خیم و بدخیم مغز، سکته مغزی، ایدز، بیماری پارکینسون و اسکلروز متعدد باشد.

اختلالات افسردگی دیگر

خوشه علائم با ویژگی های یک اختلال افسردگی که معیارهای کامل سایر اختلالات افسردگی را برآورده نمی کند اما باعث پریشانی یا اختلال عملکرد بالینی می شود، به عنوان دیگر اختلال افسردگی (مشخص یا نامشخص) طبقه بندی می شوند.

دوره های مکرر سوء هاضمه با ۴ پوند علائم افسردگی دیگر وجود دارد که در افرادی که هرگز معیارهای اختلال خلقی دیگری را برآورده نکرده‌اند (مانند افسردگی مختصر مکرر) و دوره‌های افسردگی که دوام بیشتری دارند طول می‌کشد اما علائم ناکافی برای تشخیص دیگری است.

مشخصات اختلالات افسردگی

افسردگی عمده و اختلال افسردگی مداوم ممکن است شامل یک یا چند نمونه مشخص کننده علائم اضافی در طی یک دوره افسردگی باشد:اختلال افسردگی

• پریشانی اضطراب: بیماران احساس تنش و اضطراب غیرمعمول می کنند. آنها در تمرکز مشکل دارند زیرا آنها نگران هستند یا میترسند اتفاق افتضاحی رخ دهد، یا احساس می‌کنند ممکن است کنترل خود را از دست دهند.
  • ویژگی های مختلط: بیماران همچنین ممکن است دارای علائم مانیونی یا هیپومانیک باشند (به عنوان مثال، خلق و خوی بالا، خودبزرگ‌بینی، صحبت بیشتر از حد معمول، پرواز ایده ها ، کاهش خواب). بیمارانی که به این نوع افسردگی مبتلا هستند در معرض ابتلا به اختلال دو قطبی هستند.
  • مالیخولیایی: بیماران تقریباً در تمام فعالیت‌ها لذت خود را از دست داده‌اند یا به محرک‌های معمولاً دلپذیر پاسخ نمی‌دهند. آنها ممکن است ناامید باشند، احساس گناه بیش از حد یا نامناسب کنند، یا بیداری‌های زود هنگام صبح، عقب‌ماندگی یا تحریک روانی برجسته، و بی‌اشتهایی یا کاهش وزن قابل توجه داشته باشند.
  • غیرعادی: خلق و خوی بیماران در پاسخ به رویدادهای مثبت بطور موقت روشن می شود (مثلاً بازدید کودکان). آنها همچنین حداقل دو تا از موارد زیر را دارند: واکنش بیش از حد به انتقاد ادراک شده یا رد کردن ، احساس فلج سرب (احساس سنگینی یا وزنه برداری، معمولاً در اندامها)، افزایش وزن یا افزایش اشتها و افزایش فشار خون.
  • روان پریشی: بیماران دچار توهم یا هذیان هستند. هذیان اغلب شامل ارتکاب گناهان و جرایم غیرقابل توصیف ، پناه بردن به اختلالات غیرقابل تحمل یا شرم آور یا آزار و اذیت است. توهم ممکن است شنوایی باشد (مثلاً شنیدن صداهای تحریک پذیر یا محکوم کننده) یا تصویری. اگر فقط صداها توصیف می شوند ، باید توجه داشت که آیا صداها توهم واقعی را نشان می دهند یا نه.
  • کاتاتونیک: بیماران دارای عقب ماندگی شدید روانی ، درگیر شدن در فعالیت های بیش از حد بی هدف و / یا عقب نشینی هستند. برخی از بیماران از گریم و گفتار تقلید (اکولالیا) یا حرکت (اکوپراکسی) استفاده می کنند.

مرکز خدمات روان‌شناختی فردای روشن با استفاده از انواع روش‌های تکنولوژیک و غیرتکنولوژیک برای تشخیص و مداوای افسردگی و انواع مشکلات دیگر در خدمتسشماست.

رزرو وقت مشاور و روان‌شناس