انواع اختلال افسردگی

اختلالات افسردگی و انواع مختلف آن

افسردگی چیزی بیش از احساس غم و اندوه است. هر کسی هر از گاهی احساس کمبود ، ناراحتی یا بی‌تحرکی می کند در اینجا به انواع افسردگی اشاره می کنیم. انواع اختلال افسردگی وجود دارد که برخی از آنها ناشی از وقایع در زندگی شما و برخی دیگر به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز هستند. افسردگی را می توان یک اصطلاح چتر برای انواع مختلف اختلالات تصور کرد که برخی از آنها در اثر وقایع یا موقعیت های خاص زندگی و برخی دیگر به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز ایجاد می شوند. از این گذشته ، برخی از علائم مرتبط با اختلالات افسردگی مختلف با هم همپوشانی دارند ، همچنین تفاوت‌های اساسی وجود دارد.

انواع اختلالات افسردگی:

افسردگی اساسی (افسردگی بالینی)

اولین و مهمترین نوع از انواع اختلال افسردگی اختلال افسردگی عمده ، که به عنوان افسردگی تک قطبی یا بالینی نیز شناخته می شود ، با احساس مداوم غم و اندوه یا عدم علاقه به محرک های بیرونی مشخص می شود. اگر فرد در بیشتر روزها به مدت ۲ هفته یا بیشتر علائم بالا را دارا باشد می‌توان به وی تشخیص افسردگی داد. حداقل یکی از علائم باید روحیه افسرده و یا از دست دادن علاقه به فعالیت ها باشد.

افسردگی دیستمی (اختلال افسردگی مداوم)

دیستمی ، که به عنوان اختلال افسردگی مداوم نیز شناخته می شود ، نوعی افسردگی طولانی مدت است که سال ها ادامه دارد و می‌تواند در زندگی روزمره، کار و روابط تداخل داشته باشد. افراد مبتلا به بیماری پوستی اغلب احساس خوشبختی کردن را حتی در موارد معمول شادی دشوار می کنند. ممکن است این افراد با یک بیماری روانی مزمن روبرو شوند ، به عنوان تاریک ، بدبین یا شکایت تلقی شوند. علائم بیماری پوستی ممکن است با گذشت زمان به وجود بیاید و شدت علائم تغییر کند ، اما علائم به طور کلی بیش از دو ماه به طور همزمان از بین نمی روند

افسردگی مانیک (اختلال دوقطبی)

اختلال دوقطبی یکی دیگر از انواع اختلال افسردگی است که گاه به آن افسردگی مانی گفته می‌شود ، یک وضعیت سلامت روان است که باعث نوسانات شدید در خلق و خو و تغییر در انرژی ، تفکر ، رفتار و خواب می شود. حالت افسردگی شما ممکن است منجر به افکار خودکشی شود که به سمت احساس سرخوشی و انرژی بی پایان تغییر می کند. این نوسانات شدید خلقی ممکن است اغلب – مانند هر هفته – رخ دهد یا به صورت پراکنده ظاهر شود – شاید فقط دو بار در سال.

افسردگی پس از زایمان (افسردگی پیرامونی)

احساسات غم‌انگیز و دوره‌های گریه که بعد از زایمان انجام می شود به عنوان “بلوز کودک” شناخته می شوند. بلوزهای کودک رایج است و طی یک یا دو هفته کاهش می یابد. این نوع غم غالباً به تغییرات هورمونی چشمگیر ناشی از زایمان نسبت داده می شود. در حدود یک در هفت زن چیزی شدیدتر از بلوزهای معمولی کودک را تجربه خواهد کرد. با این حال، زنانی که چندین هفته یا بیشتر با غم و اندوه ، اضطراب یا نگرانی به دنیا می آیند ، دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند.

افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی

افسردگی عاطفی فصلی نوعی از این ختلال است که مربوط به تغییر فصل است. افرادی که از این اختلال فصلی رنج می‌برند ، هر ساله تقریباً در همان زمان شروع می‌کنند و علائم آن هم در همان زمان پایان می یابد. برای بسیاری، این علائم در پاییز شروع می‌شود و در ماه‌های زمستان ادامه می‌یابد ، اگرچه افسردگی در بهار یا تابستان نیز امکان پذیر است. در هر دو صورت ، علائم افسردگی ، مانند ناامیدی، خستگی، و از دست دادن علاقه یا لذت از فعالیت‌ها، به صورت خفیف شروع شده و با گذشت هفته‌ها، پیشرفت شدیدتر می شود.

افسردگی روان‌پریش

براساس اعلام انجمن ملی بیماریهای روانی ، حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به افسردگی اپیزودهایی آنقدر شدید دارند که علائم روان‌پریشی ایجاد می‌کنند. تشخیص اختلال افسردگی عمده با ویژگی های روانی ممکن است به افراد مبتلا به ترکیبی از علائم افسردگی و روانپزشکی داده شود: یک وضعیت روانی که با تفکر یا رفتار بی‌نظم مشخص می شود. اعتقادات دروغین ، معروف به توهم ، یا مناظر کاذب یا صداها ، معروف به توهم.

افسردگی قبل از قاعدگی یا اختلال دیسفوری قبل از قاعدگی

یکی دیگر از انواع اختلال افسردگی افسردگی قبل از قاعدگی است که نوعی اختلال خلقی مبتنی بر هورمون است که معمولاً نوع شدید و ناتوان کننده سندرم قبل از قاعدگی محسوب می شود. براساس یک مطالعه در ژورنال روان‌پزشکی آمریکا، درحالیکه تا ۸۵٪ از زنان مبتلا به افسردگی قبل از قاعدگی مبتلا هستند ، فقط در حدود ۵٪ از زنان مبتلا تشخیص داده می شوند. درحالیکه علائم اصلی افسردگی به خلق و خوی افسرده و اضطراب مربوط می شود ، علائم رفتاری و جسمی نیز رخ می‌دهد.

افسردگی غیرعادی

با وجود نام آن ، افسردگی آتیپیک در حقیقت ممکن است یکی از برجسته‌ترین انواع افسردگی باشد. افسردگی آتیپیک با غم یا ناامیدی مداوم که مشخصه افسردگی اساسی است متفاوت است. این یک “مشخص کننده” یا زیرگروه افسردگی اساسی است که الگوی علائم افسردگی را توصیف می کند ، از جمله: پرخوری ، پرخوری ، تحریک پذیری ، سنگینی در بازوها و پاها ، حساسیت به درد و مشکلات روابط. یکی از اصلی ترین نشانه‌های افسردگی آتیپیک در توانایی خلق و خوی فرد افسرده است که پس از یک رویداد مثبت بهبود می یابد.

افسردگی موقعیتی (افسردگی واکنشی / اختلال تنظیم)

افسردگی موقعیتی، که به عنوان افسردگی واکنشی یا اختلال تنظیم نیز شناخته می شود، یکی از انواع افسردگی است که به نوعی افسردگی کوتاه مدت و مرتبط با استرس است. این بیماری می تواند بعد از اینکه فرد یک واقعه آسیب‌زا یا یک سری تغییرات در زندگی روزمره خود را تجربه کرد، توسعه یابد. نمونه‌هایی از وقایع یا تغییراتی که ممکن است باعث افسردگی وضعیتی شود شامل موارد زیر است: طلاق، بازنشستگی، از دست دادن دوست، بیماری و مشکلات رابطه. بنابراین، افسردگی وضعیتی نوعی اختلال سازگاری است، زیرا ناشی از تلاش فرد برای تغییر در شرایط تغییر یافته است. بیشتر افرادی که افسردگی وضعیتی را تجربه می کنند در حدود ۹۰ روز پس از وقوع تحریک شروع به علائم می کنند.

برای درمان انواع اختلال افسردگی در مرکز خدمات روان‌شناسی فردای روشن کلیک کنید.