علائم افسردگی

علائم افسردگی چیست؟

آیا علائم افسردگی رایج را می دانید؟ آیا در مورد انواع مختلف افسردگی و علائم افسردگی اطلاع دارید؟ بهتر است در اینجا با علائم افسردگی بیشتر آشنا شوید تا بتوانید راحت با پزشک خود صحبت کنید. علائم هشدار‌دهنده افسردگی را پیدا کنید تا بتوانید از عوارض افسردگی پیشگیری کنید. علائم افسردگی در افراد مختلف متفاوت است، اما علائم متداول وجود دارد. مهم است که به یاد داشته باشید که این علائم می تواند جزئی از پایین ترین سطح زندگی باشد. اما هر چه علائم افسردگی بیشتری داشته باشید، ماندگاری آن بیشتر است.

همه الان احساس افسردگی می کنند، اما بیشتر اوقات فقط چند روز طول می کشد و خود به خود علائم افسردگی از بین برود. افسردگی متفاوت است. در زندگی روزمره شما وارد می‌شود و انجام کارهایی را که دوست دارید را سخت تر می کند.

علائم افسردگی زیادی وجود دارد ، اما ممکن است همه آنها را نداشته باشید. مدت زمان ماندگاری آن‌ها نیز از نظر شخصیتی متفاوت است.

برخی از علامت های افسردگی

۱٫احساس غمگین بودن،  احساس تهی یا پوچی و خالی یا مضطرب بودن

۲٫ احساس درماندگی ، بی ارزشی یا گناهکار بودن. ممکن است نسبت به خود یا زندگی خود احساس بدی داشته باشید یا در مورد ضرر و زیان زیاد فکر کنید. شما به سختی خود را به خاطر اشتباهات و اشتباهات ادراک شده مورد انتقاد قرار می‎دهید.

۳٫ احساس ناامیدی کردن، ممکن است بدبین باشید یا معتقدید که هیچ‌چیز خوبی هرگز رخ نخواهد داد. حتی ممکن است به فکر خودکشی باشید. احساس ناتوانی و ناامیدی می کنید. یک چشم انداز تاریک پیش روی شما می باشد – هیچ چیز بهتر نخواهد شد و هیچ کاری برای بهبود وضعیت شما وجود ندارد.

۴٫تحریک پذیربودن: ممکن است بیش از حد معمول بی‌قرار و یا لجباز باشید. احساس اضطراب ، بی‌قراری و حتی خشونت می‌کنید. سطح تحمل شما پایین است ، خلق و خوی شما پایین است و همه چیز و همه کس روی اعصاب شما هستند.

۵٫کمتر به فعالیت ها علاقه‌مند می شوید. سرگرمی یا بازی‌هایی که معمولاً از آن‌ها لذت می برید ممکن است مورد پسند شما نباشد. ممکن است تمایل کمی به رابطه جنسی داشته باشید یا اصلاً نداشته باشید. شما دیگر به سرگرمی‌های قبلی ، فعالیت های اجتماعی یا رابطه جنسی اهمیت نمی‌دهید. شما توانایی احساس شادی و لذت را از دست داده اید.

۶٫کم انرژی بودن:  کم انرژی بودن هم می تواند علائم افسردگی باشد. ممکن است احساس خستگی شدید کنید. کارهای روزمره و وظایف ممکن است خیلی سخت به نظر برسد.  احساس از دست دادن انرژی و  احساس خستگی ، کندی و کشش جسمی دارید. ممکن است تمام بدن شما احساس سنگینی می‌کند و حتی کارهای کوچک نیز خسته کننده هستند یا مدت زمان بیشتری طول می کشند.

۷٫تمرکز: تمرکز کردن می تواند دشوار باشد. موارد ساده مانند خواندن روزنامه یا تماشای تلویزیون ممکن است سخت باشد. ممکن است در به خاطر سپردن جزئیات مشکل داشته باشید. ممکن است تصمیم گیری، چه بزرگ و چه کوچک، تصور بیش از حد سختی به نظر برسد.

۸٫تغییر در نحوه خوابیدن: ممکن است خیلی زود از خواب بیدار شوید یا در خوابیدن مشکل داشته باشید، این تغییر از علائم افسردگی می باشد. برعکس نیز می تواند اتفاق بیفتد. ممکن است خیلی طولانی تر از حد معمول بخوابید. گاهی دچار بی‌خوابی می‌شوید ،  گاهی صبح زود از خواب بیدار می‌شوید به ویژه در ساعات ابتدایی صبح. و گاهی تمایل به خواب زیاد دارید.

۹٫تغییر در اشتها: اگر شما علائم افسردگی دارید ممکن است پرخوری کنید یا احساس گرسنگی نکنید. افسردگی اغلب منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می‌شود. تغییر اشتها یا وزن دارید. کاهش قابل توجه وزن یا افزایش وزن – تغییر بیش از ۵٪ از وزن بدن در یک ماه.

۱۰٫دردها: ممکن است شما دچار سردرد ، گرفتگی ، معده ناراحت یا مشکلات گوارشی شوید.

۱۱٫رفتار بی پروا دارید: شما درگیر رفتارهای فرار مانند سوء مصرف مواد ، قمار اجباری ، رانندگی بی پروا یا ورزش های خطرناک هستید.

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی در کودکان و نوجوانان مشابه بزرگسالان است ، اما ممکن است برخی از تفاوت ها وجود داشته باشد

در کودکان کوچکتر علائم افسردگی ممکن است شامل غم، تحریک پذیری، چسبندگی، نگرانی، درد، امتناع از رفتن به مدرسه یا کمبود وزن باشد.

در نوجوانان ، علائم افسردگی ممکن است شامل غم ، تحریک پذیری ، احساس منفی و بی فایده، عصبانیت، عملکرد ضعیف یا حضور ضعیف در مدرسه، احساس سوء تفاهم و بسیار حساس، استفاده از داروهای تفریحی یا الکل، خوردن یا خواب بیش از حد، خودآزار شدن، از دست دادن علاقه در فعالیت‌های عادی و جلوگیری از تعامل اجتماعی باشد.

علائم افسردگی در بزرگسالان مسن

افسردگی یک بخش عادی از بزرگتر شدن نیست و هرگز نباید به آرامی انجام شود. متأسفانه ، افسردگی اغلب در افراد مسن تشخیص داده نشده و تحت درمان قرار نمی گیرد. علائم افسردگی ممکن است در بزرگسالان مسن متفاوت یا کمتر مشهود باشد ، مانند:

مشکلات حافظه یا تغییر شخصیت

درد جسمی یا درد

خستگی، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی – ناشی از یک وضعیت پزشکی یا دارو نیست.

اغلب به جای بیرون رفتن برای معاشرت یا انجام کارهای جدید، مایل به ماندن در خانه هستند

تفکر یا احساس خودکشی، به ویژه در مردان مسن

در مرکز خدمات روان‌شناسی فردای روشن روش‌های تکنولوژیک و غیرتکنولوژیک برای شناخت علائم افسردگی و درمان این اختلال استفاده می شود. شما می توانید هم اکنون از طریق لینک زیر وقت خود را به صورت آنلاین رزرو کرده و از خدمات تشخیصی و درمانی مرکز خدمات روان‌شناسی فردای روشن استفاده کنید.

رزرو وقت مشاور و روان‌شناس