در این اختلال فرد برای دریافت توجه پزشکی یا توجه دیگران، دست به جعل علائم و نشانه‌های طبی یا روانشناختی در خود می‌زند. فرد با این اختلال به صورت پنهانی اقداماتی برای نمایش غیر واقعی، تقلید یا ایجاد علائم و نشانه‌هایی از بیماری یا آسیب انجام می‌دهد و حتی به دنبال جراحی و مصرف دارو جهت وخیم کردن حال خود می‌رود. جالب است بدانید که وقتی بیمار متوجه می‌شود که پزشکان پی به حیله‌ی او برده‌اند، شروع به تحقیر پزشک می‌کند و با رها کردن درمان، آن محل را ترک می‌کند. این اختلال هیچ درمان قطعی ندارد. بسیاری از این بیماران در کودکی به سبب بستری‌های مکرر در بیمارستان، پزشک، پرستار و کادر درمانی را به چشم والدین طردکننده‌ی خود می‌بینند و مکانیزم‌های دفاعی همچون همانندسازی با پرخاشگری، واپس‌زدن و نمادسازی جهت مقابله با آن‌ها از خود نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم از دید انسان‌گرایانه به قضیه نگاه کنیم، توجه مشروط در کودکی منجر به این اختلال می‌شود؛ یعنی کودک صرفاً بعضی زمان‌ها توجه والدین را داشته است و در واقع به شرطی آن توجه را دریافت می‌کرده که کار خاصی انجام می‌داده است. از نظر دیدگاه روانکاوی، باید فرد مورد تحلیل قرار گیرد تا به مشکل پی برده شود. از دیدگاه شناختی_رفتاری نیز، شناخت‌های نادرست و همچنین تقویت‌های گذشته پس از جعل بیماری، منجر به این اختلال شده است. البته نباید این اختلال را با تمارض اشتباه گرفت. این اختلال تحت کنترل ارادی فرد قرار دارد اما علت واضحی برای ایجاد ارادی و عامدانه این سمپتوم‌ها وجود ندارد.

اختلال هویت گسسته
حتما بخوانید